Osteopatia auttaa koiran vaivoihin

Vihaiseksi muuttunut koira ei välttämättä ole tullut hulluksi. Sillä saattaa olla kipuja elimistässä, ne hoituvat klassisella osteopatialla. Omistaja ei välttämättä huomaa koirassa fyysistä vikaa vaan ihmettelee sen käytöksen muuttumista huonompaan. Yhdestä hoitokerrasta useampaan, vaihtelee koiran tarpeen mukaan.

Kokonaisvaltainen hoitomuoto

- Eläimen ongelmia voidaan auttaa klassisella osteopatialla, joka on hyvin kokonaisvaltainen hoitomuoto, tietää osteopaatti Leena Piira.
Hän pystyy jo varhaisessa vaiheessa näkemään koiran lihas-luusto-systeemissä olevat häiriöt. Osteopatialla voidaan auttaa tuki- ja liikuntaelinongelmia, ontumista, selkä- ja nivelkipuja, reumaattisia kipuja, iho-ongelmia, käytäshäiriöitä, hormonaalisia- ja ruuansulatusongelmia. Osteopaattisella käsittelyllä voidaan ennalta ehkäistä ongelmien syntyä. Etenkin palvelus- ja
agilitykoirille se on ensiarvoisen tärkeää, sillä viritettynä koira suoriutuu annetuista tehtävistä helpommin. Osteopaattisella hoidolla voidaan rakentaa ja nostaa koko koiran terveyden tilaa.

Nicole käy säännöllisesti

Yhdeksän- ja puolivuotias tanskandoggi Nicole on käynyt klassisessa osteopatiassa yli kaksi vuotta.
- Nicole tietää, milloin mennään osteopaatille. Jos en käänny heti oikeasta kadunkulmasta hännäkkäiden vastaanotolle, Nicole kahmaisee tassulla takapenkiltä, omistaja Merja Heinonen kertoo.

Nicole on vanha konkari, joka tietää miten Hännäkkäissä toimitaan. Ensin annetaan toinen kylki ja sitten käännytään toiselle. Nicolesta hoito on mukavaa, kivutonta ja miellyttävää.
Piira tykkää hoitaa etenkin vanhoja koiria, koska hoito tuo eläimelle lisää elämänlaatua. Vanhat koirat, joilla on elimistässä kroonisia vikoja, käyvät osteopaatilla kerran kuukaudessa. Nuorille koirille, riippuen tietysti ongelman laadusta, riittää yksikin kerta parantamaan vian.
- Voimakkaisiin kiputiloihin annetaan mikrovirtaa tai ultra-ääntä. Käyn koko koiran läpi, ensin vähemmän kipeästä ongelmakohtiin. Koiraa ei saa pakottaa, vaan on toimittava sen mukaan mitä koira tahtoo. Hoidon tulee olla miellyttävää ja rentouttavaa, tietää Piira.

Kipuja ei näe silmällä

Omistaja ei välttämättä ole tietoinen koiransa ongelmista. Vasta kun koira ravaamisen suhteen laukkaa, muuttuu aggressiiviseksi tai ei venyttele itseään, on syytä kääntyä osteopaatin puoleen. Belgian paimenkoirat, bordercolliet tai rottweilerit ovat esimerkkejä roduista, jotka eivät näytä kiputilojaan muille. Ne menevät ja tekevät, touhuavat tavalliseen tapaan. Koira voi aiheuttaa myös itselleen kipuja, remmissä vetäminen on yksi syistä.
- Jos niska on jäykkä, syynä on usein se, että ruokakipot sijaitsevat lattialla. Niska on tuolloin hankalassa asennossa. Samoin, jos koiralla menee kyynärpäät koukkuun, tulee omistajan tehdä koiralleen korotettu syömäpaikka, Piira neuvoo.

Useat koiran omistajat ovat löytäneet avun osteopatiasta. Hännäkäihin, joka sijaitsee Turussa, tulee asiakkaita Torniosta asti.

Teksti: Leeni Mattila
Koiraposti 1/02